Analysis of the market of medical services in the field of VRT and marketing strategy of medical institutions in Kazakhstan on the example of the work of MCC Persona

Authors

  • A.V. Lokshina

DOI:

https://doi.org/10.37800/RM2020-1-39

Keywords:

In Vitro Fertilisation, fertility, infertility, marketing strategy, clinic, promotion channels, services

Abstract

The article discusses the formation of the market for assisted reproductive technologies in the Republic of Kazakhstan, in
particular, studies the reasons for its emergence and formation, provides statistical data on the birth rate, registered, infertile
marriages in the country as a whole and in the context of regions. Analysis of the existing statistics of patients with infertility
shows the need for In Vitro Fertilisation (IVF). The author of the article aims to show the real situation in Kazakhstan in the
field of assisted reproductive technologies: he draws attention to the specificity of this market, the working conditions of clinics
specializing in this area and the need for a marketing strategy for these clinics. This, according to the author, is a very important area of activity, through which specialists help to find the happiness of motherhood and fatherhood.

References

Исупова О.Г. Вспомогательные репродуктивные технологии: новые возможности // Демографическое обозрение. 2017. Т.4. №1.

Аншина М.Б. ВРТ: прошлое, настоящее, будущее [Текст] / М.Б. Аншина // Пробл. репродукции. – 2002. – № 3. – С.2-23.

Исупова О.Г., Русанова Н.Е. Социальный портрет пациентов репродуктивной медицины // Социологические исследования. 2010. № 4. С. 111-119.

Данные сайта Комитета по статистике МНЭ РК: [Электронный ресурс]. URL: https://stat.gov.kz/ (Дата обращения: 26.07.2020).

[Электронный ресурс]. URL: https://tengrinews.kz/kazakhstan_news/besplodie-kazahstane-voz-schitaet-gosudarstvennoyproblemoy-330705/ (Дата обращения: 20.07.2020).

Локшин В.Н., Карибаева Ш.К., Омар М.Д. Доступность лечения бесплодия с помощью ВРТ в различных социально-экономических группах. Обзор литературы. Репродуктивная медицина. – 2019, №4 (41), С. 44-49.

ESHRE: [Электронный ресурс]. URL: https://www.eshre.eu/ (Дата обращения: 26.07.2020).

Русанова Н.Е, Исупова О.Г. Маркетинговые возможности вспомогательных репродуктивных технологий в России // Маркетинг услуг. 2009. №.4. С.262–269

Каюпова Н. А. Репродуктивный потенциал страны. Репродуктивная медицина. – 2013, №2 (15), С.4-7.

Казахстанская ассоциация репродуктивной медицины: [Электронный ресурс]. URL: https://karm.kz/ (Дата обращения: 26.07.2020).

Онлас А.Р., Джакупов Д. В., Барманашева З. Е. Оценка показателей деятельности отделения оперативной гинекологии в рамках гарантированного объема бесплатной медицинской помощи за 2013-2014 гг. Репродуктивная медицина. – 2015, №1 (22), С.4-9.

Иорданская Н.А., Поздеева Т.В., Носкова В.А. Маркетинг в здравоохранении. - Нижегородская государственная медицинская академия. - Нижний Новгород : Изд-во НижГМА, 2008. - 63 с.

Столяров С.А. Маркетинг в здравоохранении: концепция, коммуникации, сетевой (MLM) маркетинг, практ. применение маркетинга / С.А. Столяров. - Барнаул, 2002 - 258 с.

Труш В.В. Системный маркетинг в медицине. Как получить прибыль от 10 000 новых пациентов. – В трех томах. - К.: ООО «РедМед Агентство Популярных Медицинских Изданий», 2017. - 1536 с.

Тарасенко Е.А. Маркетинг и маркетинговые коммуникации в практике лечебного учреждения: современные методы и технологии эффективного продвижения медицинских услуг. – М: Высшая школа экономики, 2010

Кучеренко В.З. Экономика и инновационные процессы в здравоохранении. М., 1994.

Малахова Н.Г. Маркетинг медицинских услуг. Методическое пособие. - М.: Книжный мир. 1998. -160 с.

Ямщиков А.С., Маева Е.И. Теоретические и методологические основы маркетинга медицинских учреждений // Менеджер здравоохранения. – 2011. – С. 28-34

Additional Files

Published

2020-12-30

How to Cite

[1]
Lokshina А. 2020. Analysis of the market of medical services in the field of VRT and marketing strategy of medical institutions in Kazakhstan on the example of the work of MCC Persona. Reproductive Medicine (Central Asia). 4 (45) (Dec. 2020), 38–47. DOI:https://doi.org/10.37800/RM2020-1-39.